Merels-open-boek2

Ik ben nog niet uit mijn lijden verlost. Nog steeds vind ik het lastig de knoop door te hakken en met volle overtuiging te kunnen zeggen: ‘Dit ga ik doen!’. Daarom ben ik vorige week maar weer op pad gegaan. En hoewel het nu lijkt alsof het een ‘moetje’ voor me is, is het stiekem gewoon best wel fantastisch dat ik op deze manier bijna alle mooie studentensteden van Nederland kan bezoeken.

Leiden, de sleutelstad. Misschien wel mijn sleutel tot succes. Het klinkt in ieder geval erg veelbelovend. Vorige week organiseerde de universiteit van Leiden een master dag en aangezien ik vind dat ik alle opties nog even moet openhouden stond ik samen met zo’n honderd andere enthousiaste pedagogen (in spe) met een bakje koffie rond te struinen op de informatiemarkt en aandachtig te luisteren tijdens de presentaties.

In Leiden heeft de master Pedagogische Wetenschappen acht specialisaties. Acht (!!). Supergoed nieuws voor zo’n megatwijfelkont als ik. Gelukkig kon ik er al een paar wegstrepen waarvan ik wist dat die niet voor mij zijn weggelegd. In mijn bachelor heb ik bijvoorbeeld bewust orthopedagogiek links laten liggen: van denken vanuit problemen in de ontwikkeling werd ik een beetje gek. Met name de forensische kant is te heftig voor mijn emotionele brein, dus een klein beetje zelfkennis heb ik wel. Uiteindelijk ben ik bij meerdere presentaties geweest, maar er waren maar twee masters waarvan mijn pedagogenhart sneller ging kloppen. Educational Science en Digital Media in Human Development.

Educational Science is een mooie Engelse benaming voor onderwijskunde, en Onderwijskunde wordt zo’n beetje in elke studentenstad aangeboden als master. Ik was dus wel benieuwd wat Leiden mij te bieden heeft. Dit vroeg ik aan een masterstudent Educational Science op de informatiemarkt. Ze wist me te vertellen dat de master hier met name gericht is op de leerling. In Utrecht leer je bijvoorbeeld veel op micro- en deels mesoniveau, in Amsterdam richten ze zich op het micro-, macro- én mesoniveau en in Leiden dus met name op het microniveau. Tijdens de presentatie ben ik niet meer te weten gekomen dan dat ik op de site heb kunnen lezen, maar het was toch goed dat ik tijdens de informatiemarkt wel in beeld kreeg waar Leiden zich het meest op richt.

Van Digital Media in Human Development wist ik van tevoren weinig. De vrouw die de presentatie gaf was zelf laaiend enthousiast over de specialisatie en ik kan je vertellen: dat werkte wel aanstekelijk. Vraagstukken die in deze master de revue passeren zijn bijvoorbeeld wat social media doet voor het zelfbeeld van kinderen en op welke manier je slim kan inspelen op het stimuleren van leren van ‘saaie’ geschiedenisstof door bijvoorbeeld apps. Superinteressant. De master is spiksplinternieuw en volgens de vrouw een gat in de mastermarkt.

Ik hou beide specialisaties in ieder geval in mijn achterhoofd, terwijl dat niet helemaal (lees: helemaal niet) de bedoeling was. Ik ging met name voor de specialisatie Educational Science naar Leiden, maar het enthousiasme van de vrouw van Digital Media in Human Development heeft mij aan het denken gezet. Je zou denken dat ik misschien maar moet stoppen met die bezoekjes, want echt makkelijker wordt het er blijkbaar niet van. Ach, nobody said it was easy, dus ik blijf gewoon lekker doorstrugglen. Next!