Merels-open-boek2

Een goed begin is het halve werk
Om maar eens een goede start te maken met mijn zoektocht naar een passende master ben ik langs geweest op de Erasmus Universiteit in Rotterdam. Via Yvet, mijn werkgeefster, kwam ik in contact met een studente die in september met haar pre-master Onderwijswetenschappen is begonnen. Op deze manier kon ik makkelijk een afspraak maken om een keer met haar mee te gaan en de sfeer te proeven op de (indrukwekkende) campus van de EUR.

Een keer een college bijwonen aan een andere universiteit was voor mij als studiekiezer zinvol. Ik moet wel toegeven dat het vak dat ik volgde niet helemaal binnen mijn straatje past, maar het was wel een goede manier om te zien hoe er wordt gewerkt op de universiteit. Om erachter te komen of de opleiding iets voor mij is, is het beter om ook andere vakken van de opleiding te volgen. Een opleiding bestaat immers niet uit één vak en heeft meestal verschillende invalshoeken, waardoor het als studiekiezer ook moeilijk is om binnen een paar tellen een oordeel te vormen over een opleiding. Maar alla, het is een begin.

Even ter herhaling..
En niet alleen voor mij was het een begin, ook voor de studenten in de collegezaal was het weer even wennen. Het was voor de meesten het eerste college van het tweede jaar Pedagogische Wetenschappen en de professor begon, zoals veel professoren in het introductiecollege doen, met een uitleg over de praktische zaken en de manier van werken binnen de cursus. Ik hoorde wat mensen zuchten en dacht: “Dit hebben ze vast vaker gehoord”. Ik herken het wel, altijd die herhaling. Als studiekiezer krijg je op open dagen ook vaak dezelfde praatjes te horen.

Onder twee ogen
Het zette me wel aan het denken. Ik heb in plaats van een algemene meeloop dag of open dag toch liever een dag als deze: mee naar college, kijken hoe de sfeer is, hoe het college gegeven wordt en daarna even kletsen met de studente zelf. Het is fijn om in gesprek te gaan met iemand die zelf net het studiekeuzeproces achter de rug heeft en waar je vragen aan kan stellen over de opleiding. Het geeft een vertrouwder gevoel, wetende dat ze waarschijnlijk eerlijk antwoord zal geven op je vragen, gezien zij er geen belang bij heeft om jou als student binnen te halen. Daarbij komt dat de stap minder groot is: je kan je met haar identificeren en het gesprek is minder formeel.

En nu door!
Enfin, hoewel ik dacht dat dit tweedejaars vak voor mij als voormalig pedagogiekstudente één brok herhaling zou worden, viel dit mij reuze mee. Super leuk dus, want naast dat ik aan den lijve heb mogen ondervinden hoe het is om een college te volgen aan de EUR, heb ik er inhoudelijk ook nog wat van opgestoken. Nu ga ik op zoek naar vakken waarvan ik denk dat ze wél in mijn straatje passen, zodat ik jullie snel weer op de hoogte kan houden van meer activiteiten in mijn studiekeuzeproces.