Ongeveer driehonderdduizend studenten volgen een opleiding voor werk dat misschien in een paar jaar wordt overgenomen door robots, aldus de Volkskrant naar aanleiding van het onderzoek Deloitte.

Vooral de mbo’ers zijn de dupe. Bijna de helft van het totaal aantal huidige mbo’ers heeft slechte baankansen. Voor hbo-opleidingen is dat minder, hier gaat het om bijna 20% van de studenten. Studenten op universiteiten zitten het veiligst met ruim 10% dat wordt opgeleid tot zogeheten toekomstige ‘spookfuncties’.

Natuurlijk komt het komen en gaan van beroepen niet helemaal uit de lucht vallen: dat is iets van alle tijden. Daarbij hebben de technologische ontwikkelingen ook zo hun voordelen, want het zorgt immers voor nieuwe banen op technologisch vlak. Toch moet het de onderwijsinstellingen en ook zeker de (aspirant) studenten aan het denken zetten.

Een studie kiezen doen veel studenten voor een groot deel met het hart en daar is niets op tegen. Om met plezier je werk te kunnen doen is het belangrijk dat je op je plek zit en getriggerd wordt om jezelf binnen die plek uit te dagen tot iets groters, mooiers of beters. Maar met het oog op de technologische ontwikkelingen in de maatschappij wordt dat kiezen met je hart wel een beetje eng. Stel dat je dolgraag journalistiek wil doen, maar de baankansen voor deze opleiding niet bepaald de jackpot zijn, dan denk je wel twee keer na voordat je kiest voor een studie die jou eigenlijk het beste past.

Bij het kiezen van een studie komt veel kijken: niet alleen moet je de studie inhoudelijk interessant vinden, ook moet je een beeld hebben van het perspectief na je studie. Bijcollege begeleidt onder andere studiekeuzeworkshops op het voortgezet onderwijs en hoger onderwijsinstellingen waarbij beide perspectieven aan bod komen en aan elkaar gekoppeld worden. De (aspirant) student zijn of haar interesses, talenten en ambities worden door middel van interactie met elkaar ontdekt en hierdoor vormen zij zich een beter beeld over de richtingen die voor hen geschikt zijn. Als deze basis gelegd is, wordt er dieper ingegaan op horizonverbreding: wat hebben hoger onderwijsinstellingen te bieden en wat kan ik later met deze opleidingen? Meer informatie over onze studiekeuzeworkshops? Neem vrijblijvend contact met ons op!

Van den Outenaar, E. (2016, 14 september). Robot neemt werk kwart studenten over. De Volkskrant, p. 29.